EgoiZten har visat sina kort

Zlatan är på VM som varumärkesbyggare

Nu råder det ingen tvekan längre – Zlatan var aldrig landslagsman för Sverige. Han var det för sig själv, skriver Henrik Hanell.

EGOZLATAN. Zlatan är på plats för VM i Ryssland. Precis som han utlovade för några månader sedan. Han är inte där som landslagsman, vilket större delen av Sverige knappast kan ha missat. Nej, Zlatan är i Ryssland som reklampelare. Han är där som varumärkesbyggare. Han är på VM för att sälja. Såväl Visa-tjänster som sig själv. På teve rullar reklamfilmer för Apoteket, spelsajter och mobiltelefoner med Zlatan som huvudperson.

I dag 18 juni spelar Sverige sin första match i det pågående mästerskapet. Zlatan kommer inte närvara vid matchen har han sagt. Det hade inte behövt betyda särskilt mycket. Det är många gamla landslagsmän som inte är på den matchen.

Men Svenska Fotbollförbundet har låtit göra statyer till Zlatans ära, man har fjäskat och smörat och gjort allt för honom. Man har satt honom på piedestal (bildligt, men också bokstavligt i och med statyn) och lydigt lyssnat på ”Sveriges enda superstjärna”.

Vad är tacken för allt fjäsk?

Vad är tacken för det? En Zlatan som gladeligen står i blågula kläder i reklamfilmer för spelbolag, men inte verkar särskilt intresserad av att stötta landslaget genom sin närvaro fast han har möjlighet att göra det. I stället har Zlatan valt att agera närmast som ett barn. Ett trotsigt och genuint egoistiskt barn.

Han har på sistone sagt att det är han som bestämmer vem som ska vara förbundskapten. Han har kastat rasistanklagelser omkring sig. Han har sagt att medierna påstår att Sverige är bättre utan honom, så då ska han väl inte vara på plats när landslaget spelar?

Bland ”vanligt folk” har Zlatans aktier sjunkit som en sten på sistone. Många är ärligt förbannade och när till och med väldigt politiskt korrekta sportjournalister som Aftonbladets Simon Bank och TV4s Olof Lundh nu säger att det får vara nog med alla dryga utspel, är det ett paradigmskifte av stora mått vi ser.

En småaktig försäljartyp

Ironin i att Zlatan nu riskerar att bli ihågkommen som en småaktigt agerande försäljare med syfte att bara gynna sig själv, i stället för en hyllad landslagsspelare för det som kallas Generation Z är nästan lite för bra. Redan när Zlatan lämnade EM 2016 på ett regisserat sätt för att det skulle passa in i de reklamfilmer för Volvo han då medverkade i, borde alla ha förstått.

Han var aldrig landslagsman för Sverige. Han var det för sig själv.

Kommentarer

Vi ger dig skriften gratis!

Skriv upp dig på Det fria Sveriges nyhetsbrev så skickar vi dig vår visionsskrift som PDF helt gratis (värde 99 kronor). Skriften har redan lästs av tusentals svenskar och lägger grunden för en framtid för ett fritt svenskt folk.

Det lyckades - vänligen kolla din inkorg för bekräftelse och skriften!