Toblerone blev halal – bra för affärerna

Företag vill tjäna pengar, det ligger i sakens natur. Men företag har också möjligheten att ta ställning genom att inte tjäna lika mycket pengar om det innebär en anpassning till något i grunden dåligt. Det är dock ofta för mycket begärt.

ISLAMISERING. Den schweiziska chokladen Toblerone – som med sin triangelform känns igen överallt – blev halal i april 2018. Man har försökt ligga lågt med det eftersom halal är en muslimsk idé och européerna börjar bli lite trötta på konsekvenserna av den religionen i vår världsdel.

Den muslimska världen utgör dock en stor marknad, inte bara i sina hemländer utan också i Europa. Och vem kan försitta en sådan affärsmöjlighet? Inte Mondelēz International, som äger chokladen i alla fall. Genom halalcertifieringen öppnas en marknad bestående av två miljarder muslimer upp för dem.

Själva chokladen har man inte ändrat på, det är samma recept. Så västerländska hedonister kan fortsätta smaska. För vad spelar det för roll? Muslimer kan inte äta något som är haram, men västerländska sekulära kan ju äta halal (vi tror ju inte på något i alla fall). Förvisso skulle man kunna bojkotta chokladen och företaget. Man kan sluta köpa Tuc, Oreo, Philadelphia och Marabou. Eller inte.

{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}