Konsten att upprepa och återupprepa utan att trötta ut

Den fria median – alternativmedian – har många viktiga funktioner att fylla. Framförallt om man tar sitt uppdrag på allvar och inte bara är ute efter ”klick” och reklamintäkterna. En av de svåraste utmaningarna är dock balansakten att kunna veta när nog är nog.

Till skillnad från gammelmedia så ljuger vi inte om det mest grundläggande faktum varje person som arbetar med nyhetsförmedling vet – inte en enda text är objektiv. Punkt. Den kan vara mer eller mindre objektiv, men aldrig objektiv. Människan bakom texten har idéer, förutfattade meningar, åsikter och uppfattningar som alltid kommer med på ett eller annat sätt. När det är som bäst så handlar det om att skribentens åsikter bara färgar texten omedvetet, när det är som sämst är det som det oftast är idag.

Vi på Svegot är inget undantag, annat än att vi är öppna och ärliga med det faktum att vi erkänner just detta. När vi skriver renodlade nyhetstexter, vilken sällan händer, så är de färgade av vår frihetliga nationalistiska grundsyn. I vanliga fall så skjuter vi dock till en rejäl portion analys, kommentar eller åsikt i det som publiceras. Det gör Aftonbladet också, och DN. Sammalunda Kvartal och Fokus. Public service är inte ett dugg bättre heller. Men, som sagt, vi erkänner det öppet.

Faktum är att vi är en propagandamedia. Vi har som uppdrag att driva opinion för föreningen Det fria Sverige och den frihetliga nationalism som föreningen bekänner sig till. Allt vi gör har det syftet. På samma sätt fungerar Aftonbladet, som är en propagandaapparat med starka muskler. Men de låtsas som om det inte är så och menar att deras nyhetsförmedling är objektiv. Så ljuger också SVT med flera. Men alla är vi propagandister. Propaganda är ”ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda, ett visst budskap eller väcka positiva eller negativa känslor för något (politik, policy, religion, uppfattning, förändring, vara, tjänst, etc.)” berättar Wikipedia för oss.

Grunden i all propaganda är att upprepa och återupprepa det man vill förmedla – det man vill påverka mottagaren att ta till sig. Gammelmedia har försökt fortplanta idén om att vi ”berikas av invandringen” under årtionden. Det är ett exempel. Vi å vår sida har förklarat att de har fel. Enligt oss har vi mer på fötterna medan de säljer ett luftslott. Tiden har också utvisat att vi har rätt.

Förutom att påvisa hur fel våra motståndare har och avslöja deras lögner har vi en annan uppgift också: att ge alternativ och peka mot en annan väg. Vi kan inte bara peka finger och säga att de är dumma mot oss. Vi måste också visa hur man skulle kunna göra och vad det skulle leda till. Det är inte så lätt att sammanfatta visioner med få ord. Ofta målar vi med bred pensel och därtill återkommer vi till samma ämnen om och om igen. Detta är grundläggande propagandateknik: upprening och återupprepning av enkla och slagkraftiga budskap som ”sätter sig”. Hos den seriösa fria median uppstår därför ett problem.

Till skillnad från våra motståndare, som har resurser vi bara kan drömma om, måste vi hushålla med vad vi har och laga efter läge. Oftast när lyssnare eller läsare hör av sig så är det för att säga att de vill höra eller läsa mer av det ena eller andra. När vi varit skojfriska ett tag så får vi höra att vi måste fokusera på det allvarliga och när vi är allvarliga vill andra ha mer underhållning. Båda har rätt – båda har fel. Andra vill ha mer reportage: vi borde åka runt i Europa och ha fingret på pulsen där det händer. Vi borde också intervjua folk, gärna politiker och politiska motståndare (vilka inte vill intervjuas av oss). Framförallt borde vi variera oss mer, tycker den som varit trogen lyssnare/läsare, annars tröttnar de, vi höra. 

Det är inte lätt att tillfredsställa alla, det ska ni veta. Det går inte, kan tilläggas. Därför måste vi – och ni – bestämma vad som är viktigast. Vi kan nog vara överens om att det är en enkel fråga att besvara. Det viktiga är att finnas som ett alternativ som når ut till så många som möjligt. Våra prenumeranter gör detta möjligt och det är därför de flesta av dem är prenumeranter. Vi önskade att vi kunde leverera mängder av exklusiva reportage och avslöjanden som tack, och samtidigt kunna vara den där stora megafonen utåt. Det kan vi inte. Inte i dagsläget. Vi gör så gott vi kan för att göra allt på samma gång: underhålla, informera, utbilda och propagera. Vi måste upprepa och återupprepa viktiga och centrala punkter så att våra nytillkomna ges en grund att stå på, samtidigt som vi ger er veteraner – ni som varit med oss under alla år – nya infallsvinklar och gärna ett eller annat ”aha”-ögonblick. Och så försöker vi underhålla er alla också.

Vi gör ett ganska bra jobb, kan tilläggas och vi försöker alla bli bättre. Det är inte ett enkelt arbete, det här med att driva alternativmedia. Men det är en ynnest att få göra det. Tack till er alla som gör det möjligt, ni är en lika stor och viktig del av Svegot som redaktionen. Glöm inte det. 

Svegot i sommarläge inför stor nylanseringLäs mer
+ +
{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}