“Lågaffektivt bemötande” fick våldet i skolan att explodera

I Hjulsta grundskola i Stockholm har man under ett år experimenterat med “lågaffektivt bemötande” av stökiga elever. Teorin går ut på att vara passiv vid aggressiva situationer. Det har inte fungerat speciellt bra.

Det är våldsammare än någonsin på Hjulsta grundskola i Stockholm. På bara ett halvår har 50 incidenter rapporterats och skyddsombudet Irene Ziverts kräver att Arbetsmiljöverket går in och förbjuder metoden “lågaffektivt bemötande”. Hon ser nämligen den som orsaken till det ökade våldet.

— Vi kan inte se någon annan anledning till det ökade våldet. Rektorn tycker dock inte detta. Men vi har haft möten med skolledning och grundskolechef och försökt fråga rektorn om vad hon tror att anledningarna kan vara – men det kan hon inte svara på.

Innan rektorn krävde att metoden skulle tillämpas agerade lärarna direkt om en elev betedde sig olämpligt. Nu gör de mer eller mindre ingenting, förutom att be elevens mentor kontakta föräldrarna. Enligt teorin är det viktigt att inte vidröra eleven, titta den i ögonen, höja rösten eller egentligen göra något alls. Man ska backa undan och helst sätta sig ned.

När bråkiga elever inte möter minsta lilla motstånd fortsätter de givetvis med det dåliga beteendet och många elever vågar inte längre äta i matsalen. Till och med lärarna är rädda.

— Även skolans lärare är rädda för eleverna. Eleverna har tagit över skolan och lärarna vågar knappt gå förbi dem i trapporna. Det är ohållbart. Jag har inte sett så många incidenter på så kort tid på en skola – och som bara fortsätter öka.

Hjusta grundskola är, som så många andra skolor, svårt drabbad av mångkulturen. Om även detta är en faktor som påverkar våldsamheterna får läsaren själv spekulera i.

Rekor Heléne Hodges har valt att inte kommentera händelserna.

Hör mer om detta i vår podcast

Hör när Daniel och Magnus går igenom metoden vid tidskod 13:22

Källa Skolvärlden
Svegot i sommarläge inför stor nylanseringLäs mer
+ +
{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}