Om Radio Svegot

Inga produkter i varukorgen.

fredag 27 januari 2023
Radio Svegot
  • Podcasts
    • Dagens Svegot
    • Extrasändningar
    • Fredagstinget
    • KMS Bonus
    • Kväll med Svegot
    • Magnus härd
    • På gamla och nya stigar
    • Passningen
    • Stabsläge
    • Svegot Plus
      • Annan konst före 1900
      • Europeisk historia
      • Europeisk litteratur
      • Filosofi/religion/mytologi
      • Kultur på 1900-talet
      • Levnad
      • Nordisk historia
      • Övrigt
      • Politik i vår tid
      • Svensk litteratur
      • Sverige allmänt
      • Utanför Europa
    • Sverige vaknar
    • Veckans Hädelser
    • Vårdkasen
  • Artiklar
    • Inrikes
    • Krönika
    • Kultur
    • Utrikes
  • Kontakta oss
  • Stödprenumeration
    • Mitt konto
    • Min stödprenumeration
    • Svegotmynt
      • Hur tjänar jag Svegotmynt?
      • Min Svegotplånbok
      • Byt mynt mot premier
  • Donera
  • Logga in
  • Merchandise
Inget resultat
Visa alla resultat
Radio Svegot
  • Podcasts
    • Dagens Svegot
    • Extrasändningar
    • Fredagstinget
    • KMS Bonus
    • Kväll med Svegot
    • Magnus härd
    • På gamla och nya stigar
    • Passningen
    • Stabsläge
    • Svegot Plus
      • Annan konst före 1900
      • Europeisk historia
      • Europeisk litteratur
      • Filosofi/religion/mytologi
      • Kultur på 1900-talet
      • Levnad
      • Nordisk historia
      • Övrigt
      • Politik i vår tid
      • Svensk litteratur
      • Sverige allmänt
      • Utanför Europa
    • Sverige vaknar
    • Veckans Hädelser
    • Vårdkasen
  • Artiklar
    • Inrikes
    • Krönika
    • Kultur
    • Utrikes
  • Kontakta oss
  • Stödprenumeration
    • Mitt konto
    • Min stödprenumeration
    • Svegotmynt
      • Hur tjänar jag Svegotmynt?
      • Min Svegotplånbok
      • Byt mynt mot premier
  • Donera
  • Logga in
  • Merchandise
Inget resultat
Visa alla resultat
Radio Svegot
Inget resultat
Visa alla resultat
Hem Artiklar Kultur

Jalles poetiska ark – del 6: Självuppoffring, kraft, skönhet

av Jalle Horn
10 februari 2019
i Kultur
Dela på FacebookDela på TwitterDela på Telegram

Viktor Rydberg var en av Sveriges främsta författare i mitten av 1800-talet. År 1882 gav han ut en samling dikter. De flesta svenskar känner till åtminstone en av de dikterna, nämligen Tomten (Midvinternattens köld är hård…”). Flera har nog fått läsa Rydbergs roman Singoalla någon gång under sin skolgång, och med all säkerhet har alla läsare av det här arket någon gång om inte sjungit så hört ”Gläns över sjö och strand…”, dikten Betlehems stjärna från romanen Vapensmeden.

Rydberg var också god patriot och försvarsvän, son till en soldat som han var. Han var även liberal – i en tid då ordet hade en betydelse (idag betyder det bara PK), och då betydelsen ägde en god portion nationalism och yttrandefrihet. Idag betyder det som bekant tvärtom. Även om Rydberg i liberal-idealistisk anda trodde på progression och franska revolutionen som förlösande krafter så får man inte glömma att föreställningarna var annorlunda då. Dagens liberala PK står för värderingar som Rydberg menade var reaktionära och orientaliska: underkastelse, att människan lyckliggörs genom omyndig lydnad.

Dikten nedan heter Atenarnas sång och är en del av en längre dikt vid namn Dexippos, från diktsamlingen Dikter, 1882. Diktens handling utspelar sig år 267 e.Kr. och Athen är attackerat av goter. Invånarna vill ge upp på förhand, men hävdatecknaren Dexippos gjuter mod i folket. Framför allt vänder han sig till ungdomen, alltid fyllda med mod och kraft. Sedan följer Atenarnas sång, deras krigshymn, där självuppoffring betyder allt. Atenarna vinner sedermera striden om än till priset av stupade ynglingar. Dexippos tröstar med att klokheten (försiktighet får man nog läsa) föder människan sorg och feghet, skam och svek, och därmed träldom. Alltmedan gosselynnet med sin hoppfulla håg och fantasi låter träldomsoket falla.

Atenarnas sång var särskilt populär i Finland under förryskningspolitiken runt år 1900 samt under vinterkriget och fortsättningskriget. Den finske kompositören Jean Sibelius har tonsatt hymnen. Tydligen träffade Rydbergs dikt människors hjärtan när fordran var som störst – även om den också har kritiserats av dem som upplevt krigets förfärligheter. Hela Dexippos kan läsas här (sajten verkar dock ha tappat ett par ord på vägen).

Atenarnas sång är faktiskt inte Rydbergs egen skapelse. Dikten är en översättning av en dikt av greken Tyrtaios för de spartanska soldaterna på 600-talet f.Kr. Kanske har den spartanska dikten inspirerat Rydberg till hela Dexippos. Rydberg har – säkert medvetet – ändrat spartaner till atenare och heruler (det germanska folk som egentligen attackerade Athen då) till goter, kanske för att folk kände till Aten och goterna bättre. Rydberg använde f.ö. bara en den av Tyrtaios dikt, den han ansåg lämpligast för att ge sin Dexippos en härlig glöd, en känsla för uppoffring när den är som viktigast.

Tyrtaios dikt är en maningsdikt. ”Kom hem med eller på din sköld”, löd en vanlig spartansk uppmaning. d.v.s. segrande eller döda. Om en grekisk falang sviktade och slaget var förlorat fanns bara en sak att göra, nämligen att kasta skölden, som var för tung för att springa med, och fly. Men spartanerna uppfostrades till att hellre dö i sådana lägen, d.v.s. som lik på skölden hemburen av sina fränder. Spartaner som flydde slagfältet kunde bestraffas med landsflykt.

I dikten – hans dikter framfördes vid soldaternas måltider och före ett slag – kontrasteras ynglingens sköna död med den föraktfulla och nesliga landsflykten; han målar även upp skammen för ynglingen att låta gamla kamrater dö framför honom själv. Nedan återges hela Tyrtaios dikt i Bernhard Risbergs översättning, med liten språklig revidering.

Atenarnas sång, d.v.s. Tyrtaios dikt, har versmåttet elegiskt distikon. För att dikten ska få den rätta stämningen krävs att man känner till betoningarna. Rad 1,3,5 o.s.v. är på hexameter (grekisk sextakt) medan rad 2,4,6… är stympade hexameterrader, d.v.s. har tappat en stavelse i mitten och på slutet (där finns i stället en naturlig paus). Betoningarna (sex per rad) är fetstilade.

Härlig är döden, när modigt i främsta ledet du dignar, 
dignar i kamp för ditt land, (paus) dör för din stad och ditt hem (paus).

Ett par språkliga notiser också. ”I ynglingar” betyder ”ni ynglingar”. Bokstaven ”n” är faktiskt påklistrad från verb som slutar på ”n”, en typisk språkhistorisk process. För länge sedan var ”I” normalformen, precis som tyskans ”ihr”. ”fylking” är en häruppställning på slagfältet; ”höves” betyder anstår, passar; ”slaktning” betyder slag.

Atenarnes sång

»Härlig är döden, när modigt i främsta ledet du dignar, 
dignar i kamp för ditt land, dör för din stad och ditt hem. 
Därför med eldhåg upp att värna fädernejorden! 
Ila att offra med fröjd livet för kommande släkt! 
Fram, I ynglingar, fram i täta, oryggliga leder! 
Aldrig en känsla av skräck, aldrig en tanke på flykt!

Skam och nesa drabbar en här, då i fylkingespetsen 
framom de unge man ser gubben förblöda och dö. 
Detta höves ju främst en yngling, medan han ännu 
älskligt i lockarna bär vårliga blommornas krans. 
Fager för kvinnor, ståtlig för män må han synas i livet; 
skön är han ännu som död, fallen i slaktningens mitt.»

Viktor Rydberg

Tyrtaios dikt

Ja, det är skönt för en kämpe att dö, när han faller i främsta

     ledet av kämpar i käck strid för sitt fädernesland.

Men att från egen stad och dess bördiga tegar som hemlös

     nödgas att vandra av allt sorgligast är för en man,

där han får irra omkring med älskad moder, med åldrig

     fader och äkta viv, bärande barnen de små.

Ty han en styggelse är för alla, till vilka han kommer,

     vikande för sitt behov under sin tryckande nöd.

Vanfrejd gör han sin börd, och ett ståtligt yttre han skämmer,

     idel blygd och förakt följer hans sorgliga fjät.

Men om nu så en vandrande man ej bestås någon hänsyn,

     om han ej aktning och vård eller förbarmande får,

må då för denna vår jord vi kämpa med mod och för barnen

     döden till mötes vi gå, livet ej skonande mer!

Unge, välan, stå kvar vid varandras sida och kriga!

     Icke en neslig flykt börja och röj ej nån skräck!

Nej, tag nu till er ett stort, ett mäktigt mod i ert hjärta;

     livrädd vare av er ingen, mot fienden ställd!

Ack, men de äldre, som rörliga ben ej längre besitta –

     lämna de åldriga ej kvar uppå fältet och fly!

Ty det är nesa och skam, när framför de unga i spetsen

     bland förkämparnas led ligger en gubbe där fälld,

redan med grånat skägg och med vitnade lockar kring hjässan,

     och han sin modiga själ nere bland stoftet ger upp,

medan han griper med händerna om sitt blodiga sköte,

     obetäckt om sin kropp. Slikt är för ögat att se

styggt och stötande visst. Nej, sådant höves den unge,

     medan i blomningens hult strålande fägring han står.

Ståtlig att skåda är denne för män och älsklig för kvinnor,

     medan han lever, och skön, fallen bland kämparna främst.

Må då med spärrade ben och fötterna bägge mot marken

     spända envar hålla stånd, bitande läpparna hop!

Föregående inlägg

Varför bär de unga kniv i Skurup?

Nästa inlägg

GMM314: Hur överlever du anarkotyranniet?

Ännu mer från Svegot

Lex Luna och skärpta lagar

Lex Luna och skärpta lagar

26 januari 2023

Regeringen kallade till presskonferens tidigt på torsdagsmorgonen för att presentera nya och skärpta lagar. Bland annat något man kallar "lex...

Vänstern von Oben

Vänstern von Oben

25 januari 2023

Vi tittar närmare på den självgoda vänstern, den här gången i form av en kulturartikel av Björn Werner i Svenska...

Dumheter och galenskaper

Dumheter och galenskaper

24 januari 2023

En klassisk kvällssändning där vi blickar ut över den galna värld vi tvingas leva i och försöker förstå vad tusan...

Paludan, Turkiet och Nato

Paludan, Turkiet och Nato

23 januari 2023

När Rasmus Paludan eldar koranen brinner det i skallen på turkarna. Men det stora problemet är egentligen den svenska regeringens...

Prenumerera
Logga in
Meddela om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

Senaste poddarna

Lex Luna och skärpta lagar
Dagens Svegot

Lex Luna och skärpta lagar

26 januari 2023
Vänstern von Oben
Dagens Svegot

Vänstern von Oben

25 januari 2023
Dumheter och galenskaper
Dagens Svegot

Dumheter och galenskaper

24 januari 2023
Paludan, Turkiet och Nato
Dagens Svegot

Paludan, Turkiet och Nato

23 januari 2023
Gustav Vasa som kung – att skapa en nation
På gamla och nya stigar

Gustav Vasa som kung – att skapa en nation

22 januari 2023

Om Radio Svegot

Radio Svegot är ett mediaprojekt som drivs av den ideella föreningen Det fria Sverige. Arbetet finansieras via gåvor och stödprenumerationer.

Kontakt

SVEGOT-DFS Ideell förening

Västra långgatan 29
545 72 Älgarås
Telefon: 08-51 97 16 31

Inget resultat
Visa alla resultat
  • Podcasts
    • Dagens Svegot
    • Extrasändningar
    • Fredagstinget
    • KMS Bonus
    • Kväll med Svegot
    • Magnus härd
    • På gamla och nya stigar
    • Passningen
    • Stabsläge
    • Svegot Plus
      • Annan konst före 1900
      • Europeisk historia
      • Europeisk litteratur
      • Filosofi/religion/mytologi
      • Kultur på 1900-talet
      • Levnad
      • Nordisk historia
      • Övrigt
      • Politik i vår tid
      • Svensk litteratur
      • Sverige allmänt
      • Utanför Europa
    • Sverige vaknar
    • Veckans Hädelser
    • Vårdkasen
  • Artiklar
    • Inrikes
    • Krönika
    • Kultur
    • Utrikes
  • Kontakta oss
  • Stödprenumeration
    • Mitt konto
    • Min stödprenumeration
    • Svegotmynt
      • Hur tjänar jag Svegotmynt?
      • Min Svegotplånbok
      • Byt mynt mot premier
  • Donera
  • Logga in
  • Merchandise
  • Logga in
  • Registrera
  • Varukorg

Välkommen tillbaka!

Logga in på ditt konto nedanför

Glömt lösenordet? Registrera

Skapa nytt konto!

Fyll i formuläret för att registrera dig

Alla fält måste fyllas i Logga in

Få ditt lösenord tillskickat dig

Vänligen ange din e-postadress eller användarnamn för att återställa lösenordet

Logga in
wpDiscuz
0
0
Vi vill veta vad du tycker! Lämna en kommentar!x
()
x
| Svara