Om Radio Svegot

Inga produkter i varukorgen.

tisdag 28 mars 2023
Radio Svegot
  • Podcasts
    • Dagens Svegot
    • Extrasändningar
    • Fredagstinget
    • KMS Bonus
    • Kväll med Svegot
    • Magnus härd
    • På gamla och nya stigar
    • Passningen
    • Stabsläge
    • Svegot Plus
      • Annan konst före 1900
      • Europeisk historia
      • Europeisk litteratur
      • Filosofi/religion/mytologi
      • Kultur på 1900-talet
      • Levnad
      • Nordisk historia
      • Övrigt
      • Politik i vår tid
      • Svensk litteratur
      • Sverige allmänt
      • Utanför Europa
    • Sverige vaknar
    • Veckans Hädelser
    • Vårdkasen
  • Artiklar
    • Inrikes
    • Krönika
    • Kultur
    • Utrikes
  • Kontakta oss
  • Stödprenumeration
    • Mitt konto
    • Min stödprenumeration
    • Svegotmynt
      • Hur tjänar jag Svegotmynt?
      • Min Svegotplånbok
      • Byt mynt mot premier
  • Donera
  • Logga in
  • Merchandise
Inget resultat
Visa alla resultat
Radio Svegot
  • Podcasts
    • Dagens Svegot
    • Extrasändningar
    • Fredagstinget
    • KMS Bonus
    • Kväll med Svegot
    • Magnus härd
    • På gamla och nya stigar
    • Passningen
    • Stabsläge
    • Svegot Plus
      • Annan konst före 1900
      • Europeisk historia
      • Europeisk litteratur
      • Filosofi/religion/mytologi
      • Kultur på 1900-talet
      • Levnad
      • Nordisk historia
      • Övrigt
      • Politik i vår tid
      • Svensk litteratur
      • Sverige allmänt
      • Utanför Europa
    • Sverige vaknar
    • Veckans Hädelser
    • Vårdkasen
  • Artiklar
    • Inrikes
    • Krönika
    • Kultur
    • Utrikes
  • Kontakta oss
  • Stödprenumeration
    • Mitt konto
    • Min stödprenumeration
    • Svegotmynt
      • Hur tjänar jag Svegotmynt?
      • Min Svegotplånbok
      • Byt mynt mot premier
  • Donera
  • Logga in
  • Merchandise
Inget resultat
Visa alla resultat
Radio Svegot
Inget resultat
Visa alla resultat
Hem Artiklar Inrikes

”Milt kontrollerande urvalsystem” ska bryta skolsegregationen

av Daniel Frändelöv
5 februari 2019
i Inrikes
Dela på FacebookDela på TwitterDela på Telegram

I en ny rapport från OECD-projektet Strength through diversity (”styrka genom mångfald”) föreslås en hel del förändringar för att hitta just denna påstådda styrka i mångfalden.

I rapporten pekar man på det fria skolvalet som ett av problemen. Det anses nämligen orättvist att föräldrar som är födda i Sverige och i hela sitt liv betalat skattepengar till skolan har möjlighet att sätta sina barn i skolkö tidigare än de som nyligen kommit hit. Svenska föräldrar har även bättre information om vilka skolor som är bra än utländska föräldrar, även detta en orättvisa som måste rättas till.

Ett sätt att lösa detta, enligt rapporten, är vad man kallar ”milt kontrollerade urvalssystem”. Eller helt enkelt kvoter. Skolan tvingas att ta emot en viss procent ”missgynnade” elever, eller elever med ”låg socioekonomisk status”. Med andra ord utlänningar, och helst sådana som varit i Sverige i mindre än två år.

”Sverige kan introducera milt kontrollerade urvalsystem som komplement till föräldraval för att försäkra en större mångfald av elever på skolorna. Detta kräver att man har rättvisekriterium så att missgynnade studenter prioriteras, eller att man via finansiella lösningar gör missgynnade studenter mer attraktiva för högpresterande skolor. Även om dessa milt kontrollerande urvalsystem har en del finansiella implikationer så kan de potentiellt göra det svenska utbildningssystemet mer rättvist, och därmed vara till fördel för alla.”

Det milda i dessa påtvingade kvoter är väl att skolorna eventuellt får en viss finansiell lättnad, eller om man bör kalla det muta, för att ta emot oönskade elever. Med tanke på hur fort en relativt låg procent utlänningar i en skola fort förstör inte bara betygen, utan även tryggheten, är pengar en klen tröst för de elever och lärare som får nya ”missgynnade” elever i skolan.

Man föreslår även andra sätt att försöka köpa sig ur problemen. Lärare ska få höjd lön, och med hjälp av olika incitament ska man försöka locka tillbaka bra lärare till de stökiga, och i många fall direkt farliga, problemskolorna.

De lärare som låter sig luras tillbaka belönas med, förutom höjd lön, kortare undervisningstid och mer tid för förberedelser och kontakt med kollegor samt utökad föräldrakontakt.

Rapporten kommer även fram till att det är en fördel om elever i svensk skola behärskar det svenska språket. Om man inte kan svenska, riskerar man att hamna efter i det svenska skolsystemet, menar man. Därför måste språkundervisningen individanpassas och det måste ske regelbunden uppföljning.

Hela 61 procent av barnen till första generationens invandrare misslyckas i skolorna. Detta är internationellt sett ett mycket dåligt resultat.

Ett sätt att visa motstånd

De påstådda problem Sverige har med skolsegregation visar att det finns ett starkt motstånd mot att utsätta sina barn för den mångkultur som många påstår sig stödja. Att svenskar fortfarande har det relativt fria valet att placera sina barn i den skola som man anser vara bäst, det vill säga mest svensk, kommer eventuellt inte tillåtas länge till. OECD vill se kvoter. I Sverige har ”bussning” diskuterats, och prövats. Bussning innebär att man fyller en buss med dåliga elever och kör dem till en bra skola. Sedan håller man tummarna och hoppas att det ska gå bra.

Det gör det sällan.

Ändå förespråkar till exempel Stefan Lund, docent i pedagogik detta när SVT intervjuar honom. Han lutar sig på en studie som han ”nyss läst”. Men det räcker inte att eleverna endast umgås under lektionerna. Skolan ska även jobba med kompisrelationer. Skolan, och därmed staten, ska alltså tvinga svenska elever att bli kompisar med utländska sådana.

— Det kommer att kräva saker av skolorna. Jag läste alldeles nyss en studie som visar att det enda som enligt internationell forskning har en reell effekt är att bussa elever. Men då också i kombination med att som skola jobba med integration och kompisrelationer.

Där utländska elever börjar slutar svenska elever till slut gå, och de duktiga lärarna följer med dem. Det handlar inte om att lärarna har för dålig lön, det handlar inte om en inbyggd orättvisa i det fria skolvalet eller om socioekonomiska faktorer. Det handlar om att kvalitén hos de utländska eleverna är för dåliga. För låg IQ, en kultur som inte främjar lärande, en brist på respekt inför skolan och Sverige i stort, med mera. Problemen är många och att kasta ännu mer pengar på det kommer inte lösa något alls. Det blir inte ”bättre för alla” om vi bryter skolsegregationen. Det blir eventuellt något bättre för en och annan duktig utländsk elev, men det blir framförallt oerhört mycket sämre för de svenska.

Behåll skolsegregationen, skydda de svenska eleverna. Mångfald är inte styrka. Vore det det så hade det inte behövts någon dyr rapport från OECD för att försöka lösa alla de problem som denna mångfald ställer till i vår skola.

Föregående inlägg

Salvini sträcker ut handen till Donald Trump

Nästa inlägg

Hjärtslagsgräns vid abort föreslås i USA

Ännu mer från Svegot

Så ska dina barn hjärntvättas

Så ska dina barn hjärntvättas

12 augusti 2022

Vi tittar närmare på de senaste ändringarna i läroplanen och kan konstatera att vänsterblivenheten är värre än någonsin. Vad är...

Sossar & Banditer

Sossar & Banditer

17 juni 2022

Vad är skillnaden mellan en sosse och en bandit? Stavningen. Vi tittar närmare på några av socialdemokratins nya förslag för...

Feminister som skyddar våldtäktsmän

Feminister som skyddar våldtäktsmän

20 januari 2022

Björn är tillbaka från sin släng av Kinasnuvan och vi snackar om de tre nyheter som verkar uppröra folk mest...

Personal på skola smittade – Föräldrar informerades inte

Personal på skola smittade – Föräldrar informerades inte

4 april 2020

Två anställda på en större grundskola i det invandrartäta området Järva har bekräftats med coronaviruset. Föräldrar och elever ska dock...

Prenumerera
Logga in
Meddela om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

Senaste poddarna

Superdiversitet: Folkutbytets nya kläder
Dagens Svegot

Superdiversitet: Folkutbytets nya kläder

28 mars 2023
Öka invandringen för att rädda Sverige
Dagens Svegot

Öka invandringen för att rädda Sverige

27 mars 2023
Skall Svea falla eller resa sig opp?
Magnus härd

Skall Svea falla eller resa sig opp?

26 mars 2023
Vi testar rasism
Dagens Svegot

Vi testar rasism

24 mars 2023
RFSU, RFSL och barnen
Dagens Svegot

RFSU, RFSL och barnen

23 mars 2023

Om Radio Svegot

Radio Svegot är ett mediaprojekt som drivs av den ideella föreningen Det fria Sverige. Arbetet finansieras via gåvor och stödprenumerationer.

Kontakt

SVEGOT-DFS Ideell förening

Västra långgatan 29
545 72 Älgarås
Telefon: 08-51 97 16 31

Inget resultat
Visa alla resultat
  • Podcasts
    • Dagens Svegot
    • Extrasändningar
    • Fredagstinget
    • KMS Bonus
    • Kväll med Svegot
    • Magnus härd
    • På gamla och nya stigar
    • Passningen
    • Stabsläge
    • Svegot Plus
      • Annan konst före 1900
      • Europeisk historia
      • Europeisk litteratur
      • Filosofi/religion/mytologi
      • Kultur på 1900-talet
      • Levnad
      • Nordisk historia
      • Övrigt
      • Politik i vår tid
      • Svensk litteratur
      • Sverige allmänt
      • Utanför Europa
    • Sverige vaknar
    • Veckans Hädelser
    • Vårdkasen
  • Artiklar
    • Inrikes
    • Krönika
    • Kultur
    • Utrikes
  • Kontakta oss
  • Stödprenumeration
    • Mitt konto
    • Min stödprenumeration
    • Svegotmynt
      • Hur tjänar jag Svegotmynt?
      • Min Svegotplånbok
      • Byt mynt mot premier
  • Donera
  • Logga in
  • Merchandise
  • Logga in
  • Registrera
  • Varukorg

Välkommen tillbaka!

Logga in på ditt konto nedanför

Glömt lösenordet? Registrera

Skapa nytt konto!

Fyll i formuläret för att registrera dig

Alla fält måste fyllas i Logga in

Få ditt lösenord tillskickat dig

Vänligen ange din e-postadress eller användarnamn för att återställa lösenordet

Logga in
wpDiscuz
0
0
Vi vill veta vad du tycker! Lämna en kommentar!x
()
x
| Svara