Om Radio Svegot

Inga produkter i varukorgen.

torsdag 23 mars 2023
Radio Svegot
  • Podcasts
    • Dagens Svegot
    • Extrasändningar
    • Fredagstinget
    • KMS Bonus
    • Kväll med Svegot
    • Magnus härd
    • På gamla och nya stigar
    • Passningen
    • Stabsläge
    • Svegot Plus
      • Annan konst före 1900
      • Europeisk historia
      • Europeisk litteratur
      • Filosofi/religion/mytologi
      • Kultur på 1900-talet
      • Levnad
      • Nordisk historia
      • Övrigt
      • Politik i vår tid
      • Svensk litteratur
      • Sverige allmänt
      • Utanför Europa
    • Sverige vaknar
    • Veckans Hädelser
    • Vårdkasen
  • Artiklar
    • Inrikes
    • Krönika
    • Kultur
    • Utrikes
  • Kontakta oss
  • Stödprenumeration
    • Mitt konto
    • Min stödprenumeration
    • Svegotmynt
      • Hur tjänar jag Svegotmynt?
      • Min Svegotplånbok
      • Byt mynt mot premier
  • Donera
  • Logga in
  • Merchandise
Inget resultat
Visa alla resultat
Radio Svegot
  • Podcasts
    • Dagens Svegot
    • Extrasändningar
    • Fredagstinget
    • KMS Bonus
    • Kväll med Svegot
    • Magnus härd
    • På gamla och nya stigar
    • Passningen
    • Stabsläge
    • Svegot Plus
      • Annan konst före 1900
      • Europeisk historia
      • Europeisk litteratur
      • Filosofi/religion/mytologi
      • Kultur på 1900-talet
      • Levnad
      • Nordisk historia
      • Övrigt
      • Politik i vår tid
      • Svensk litteratur
      • Sverige allmänt
      • Utanför Europa
    • Sverige vaknar
    • Veckans Hädelser
    • Vårdkasen
  • Artiklar
    • Inrikes
    • Krönika
    • Kultur
    • Utrikes
  • Kontakta oss
  • Stödprenumeration
    • Mitt konto
    • Min stödprenumeration
    • Svegotmynt
      • Hur tjänar jag Svegotmynt?
      • Min Svegotplånbok
      • Byt mynt mot premier
  • Donera
  • Logga in
  • Merchandise
Inget resultat
Visa alla resultat
Radio Svegot
Inget resultat
Visa alla resultat
Hem Artiklar Kultur

Hundratals taxibilar har kört olagligt i Malmö

av Ingrid Carlqvist
12 juli 2018
i Kultur, Nyheter
200
DELNINGAR
Dela på FacebookDela på TwitterDela på Telegram

TAXIKAOS. En gång i tiden var taxinäringen hårt reglerad i Sverige. Under 1980-talet fick bara ett bolag i varje kommun driva beställningscentral och alla taxifordon tvingades teckna avtal med denna central, vilket vid vissa tidpunkter ledde till stora svårigheter att få tag i en taxi. ”Taxi, var god dröj”, var ett så vanligt svar att folk började använda uttrycket i alla möjliga sammanhang.

Priset var också reglerat. Taxan fastställdes centralt och var densamma i hela landet förutom under vintern när de nordligaste länen fick vintertaxa som var 10 procent högre. Det var byråkratiskt och omständligt – men lagligt och tryggt.

Den 1 juli 1990 avreglerades taxinäringen. Prissättningen blev helt fri, nya bolag dök upp som svampar ur jorden och det blev både dyrare och billigare att åka taxi – friåkare stod utanför centralstationerna och plockade upp turister som lurades att betala hundratals kronor för en resa runt hörnet samtidigt som man i Malmö kunde åka genom hela stan för under en 50-lapp. Rena Vilda västern utbröt.

Stora prisskillnader

Jag och en kollega på Kvällsposten bestämde oss för att granska priserna.  Under en hel dag åkte vi fram och tillbaka mellan redaktionen på Segevång och Malmö central med olika taxibolag. Det skiljde, som jag minns det, över hundra kronor mellan den billigaste och den dyraste resan.

2015 var Transportarbetarförbundet oroliga för överetableringen i tätorter som lett till prisdumpning och usla löner. För SVT berättade utredaren Mattias Schulstad att antalet bilar har exploderat, och att det finns för många förare som bara sitter och väntar på nästa körning.

Detta beror i sin tur på att nästan alla taxichaufförer numera är sina egna, vilket innebär att det inte är taxibolagen som betalar för den tid bilen inte körs – det gör chauffören själv eller den person som anställt honom.

– Det finns företag i taxibranschen som har som affärsidé att ta betalt per fordon. Och ju fler fordon som kör för företaget, desto mer pengar tjänar företaget och då blir det konkurrens mellan fordonen, när de blir fler, samtidigt som antalet resenärer inte ökar, sa Mattias Schulstad.

Leder alltid till fusk

Ett sådant system kommer alltid att leda till fusk.


Du behöver ha Svegot Plus för att läsa hela den här artikeln.
Just nu kan du få första månaden för halva priset! Använd rabattkoden frimedia. 

Skaffa Svegot Plus nu

Föregående inlägg

Lokal politik, vikten av kontanter och artificiell intelligens (Nyhetssvepet 180712)

Nästa inlägg

Vårdpersonal lever i livsfara

Ännu mer från Svegot

Den naturliga segregationen

Den naturliga segregationen

22 augusti 2022

Ökar segregationen eller blir den bara mer påtaglig i takt med folkutbytet? Dagens Nyheter (!) presenterar intressanta teorier, samtidigt som...

Rysk Chutzpah?

Rysk Chutzpah?

15 juni 2022

Kvällens avsnitt blir ett sammelsurium av nyheter och händelser från de senaste dagarna som vi inte hunnit tala om i...

Sverige vaknar – 18 december 2020

Sverige vaknar – 18 december 2020

18 december 2020

En underbart kaosartad sista sändning full med överraskningar, minnen från förr och en hel del blandade känslor. Jalle blir utsatt...

Passningen #249: Veckans värsta (gänget)

Passningen #249: Veckans värsta (gänget)

17 december 2020

Henrik och Calle pratar om Formel 1-relaterade sexuella trakasserier upplevda i tredje person, smittspridande rallybilar och hur en av Charlie...

Prenumerera
Logga in
Meddela om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer

Senaste poddarna

Den stora mejerikonspirationen
Dagens Svegot

Den stora mejerikonspirationen

22 mars 2023
En svensk vaknar upp ur sin politiska dvala
Dagens Svegot

En svensk vaknar upp ur sin politiska dvala

21 mars 2023
Amerikansk invasion, svensk integration och somalisk indignation
Dagens Svegot

Amerikansk invasion, svensk integration och somalisk indignation

20 mars 2023
Duger Dugin?
Dagens Svegot

Duger Dugin?

17 mars 2023
Swexit från oväntat håll?
Dagens Svegot

Swexit från oväntat håll?

16 mars 2023

Om Radio Svegot

Radio Svegot är ett mediaprojekt som drivs av den ideella föreningen Det fria Sverige. Arbetet finansieras via gåvor och stödprenumerationer.

Kontakt

SVEGOT-DFS Ideell förening

Västra långgatan 29
545 72 Älgarås
Telefon: 08-51 97 16 31

Inget resultat
Visa alla resultat
  • Podcasts
    • Dagens Svegot
    • Extrasändningar
    • Fredagstinget
    • KMS Bonus
    • Kväll med Svegot
    • Magnus härd
    • På gamla och nya stigar
    • Passningen
    • Stabsläge
    • Svegot Plus
      • Annan konst före 1900
      • Europeisk historia
      • Europeisk litteratur
      • Filosofi/religion/mytologi
      • Kultur på 1900-talet
      • Levnad
      • Nordisk historia
      • Övrigt
      • Politik i vår tid
      • Svensk litteratur
      • Sverige allmänt
      • Utanför Europa
    • Sverige vaknar
    • Veckans Hädelser
    • Vårdkasen
  • Artiklar
    • Inrikes
    • Krönika
    • Kultur
    • Utrikes
  • Kontakta oss
  • Stödprenumeration
    • Mitt konto
    • Min stödprenumeration
    • Svegotmynt
      • Hur tjänar jag Svegotmynt?
      • Min Svegotplånbok
      • Byt mynt mot premier
  • Donera
  • Logga in
  • Merchandise
  • Logga in
  • Registrera
  • Varukorg

Välkommen tillbaka!

Logga in på ditt konto nedanför

Glömt lösenordet? Registrera

Skapa nytt konto!

Fyll i formuläret för att registrera dig

Alla fält måste fyllas i Logga in

Få ditt lösenord tillskickat dig

Vänligen ange din e-postadress eller användarnamn för att återställa lösenordet

Logga in
wpDiscuz
0
0
Vi vill veta vad du tycker! Lämna en kommentar!x
()
x
| Svara