Lajkat läggs ner

Bara två år efter att viralsajten Lajkat lanserades som eget bolag av Schibsted läggs den nu ner. Den bär sig helt enkelt inte ekonomiskt.

Det var fyra år sedan Lajkat lanserades. Som ansvariga för sajten återfanns Erik Carlsson och Ehsan Fadakar. Det var den sistnämnde som år 2016 fick ta rodret på det nya bolaget för Lajkat inom Schibsted.

Tidningen Resumé har nu tagit del av ett internmail som gått ut till berörda inom mediekoncernen där man meddelar att sajten läggs ner. I mailet skriver Martin Frey, chef för Schibsted Growth:

– Vi har sedan bolagiseringen av Lajkat för två år sedan fokuserat på att skapa en stabil affär för bolaget. Tyvärr har vi inte lyckats generera tillräckligt med intäkter för att bolaget ska kunna drivas vidare.

Sedan oktober 2017 har Lakjat drivits av Fanny Söderström och Filippa Berg. Shibsted har haft en del bakslag för sina social mediesatsningar och tvingades i slutet på 2017 sparka Ehsan Fadakar på grund av anklagelser som sexuella övergrepp. En som pekade ut Fadkar var Filippa Berg. Ehsan Fadakar var chef för sociala medier inom koncernen.

Källa Resumé: Schibsted skrotar Lajkat
Kommentarer

Vi ger dig skriften gratis!

Skriv upp dig på Det fria Sveriges nyhetsbrev så skickar vi dig vår visionsskrift som PDF helt gratis (värde 99 kronor). Skriften har redan lästs av tusentals svenskar och lägger grunden för en framtid för ett fritt svenskt folk.

Det lyckades - vänligen kolla din inkorg för bekräftelse och skriften!